SKRUTT - SKIVORNA SOM BLEV 'ÖVER'

Alla inlägg den 30 juli 2012

Av Peter Thorsson - 30 juli 2012 18:45

  En guldpeng kan man offra på ganska många skivor egentligen och COG var en sådan grupp som jag gjorde det på. Ganska stökig musik som får mig att tänka på grupper som Gang of Four, Birthday Party för att nämna några och detta med ett ganska distat sound. Det låter fräckt...tänk er Pavement fast lite tuffare...många referenser är det men det skall det väl vara när det handlar om musik för det vore ju konstigt om musiken kom från ingenstans och här måste vi ha lite referenser tycker jag för att kunna förklara musiken för det nästan omöjligt annars at säga att detta är.....musik. Jag tycker i alla fall att det är fräckt inte tu tal om det och tycker ni om stökig musik så tycker jag absolut ni skall kolla in COG.

Flum · Indie
Av Peter Thorsson - 30 juli 2012 18:30

  Inte så svart att kategorisera denna fem-kronors skiva som är utgiven på Dojo Records 1993....En blandning av både etablerade band som Riffs, Hotknives, Judge Dread och Mr Review blandas med artister och band som jag inte hört innan i alla fall och jag tycker det är en riktigt bra blandning av band och kanske inte så mycket olika stilar utan här är banden väldigt uppriktiga och här är det ska som är grejen för banden och det uppskattar jag för ibland när annan musik blandas in kan det bli lite krystat om man inte klarar av det på "riktigt" sätt som Ranicd, Mighty Mighty Bosstones etc. Svårt att ta ut några riktiga favoriter på skivan för jga tycker det som sagt är en bra blandning av band och det hela är ganska jämntjockt på ett positivt sätt. Men Loafers "Its´so easy" har lite spår av Specials "Ghost Town" och det är fräckt på samma gång som det finns en hel del tidiga Madness där och det är ju verkligen två favoritgrupper så jag håller nog Loafers som favorit.

Ska
Av Peter Thorsson - 30 juli 2012 17:45

  Här fär vi en urladdning med 13 låtar med två grupper och jag tror att benumb har världens längsta låttitel i sin "Christmas Morning in the house of Poverty two weeks after bi-partison procrastination on a state and local level failed to provide extensions on existing unemployment claims before leaving on paid holiday vacation" eller i alla fall bland de längsta. Premonitions of War startar skivan med fyra låtar av varierande tuffhet och snabbhet och det känns riktigt bra att bli överkörd av dem en stund faktiskt. Helst den tunga och långsamma Mississippi Queen är tuff tycker jag. Benumb spelar den snabbare musiken av de två banden och en del skulle nog kalla det oväsen...själv tycker jag det är "vackert" på något underligt sätt när en man skriker sig igenom låtarna och trummisen får jobba för brödfödan på detta sätt. Galet-javisst men ack så härligt!

Av Peter Thorsson - 30 juli 2012 16:45

  Jag tror att Warrior Soul är en grupp som är ganska bortglömda om de nu någonsin lyckades att bli ihågkomna...Jag vet att jag tyckte förut att de var lite tråkiga men denna tjugo-kronors skiva är en riktigt trevlig plastbit. För här är det fyllt av tuff rock n roll punk som faktiskt får mitt rock n roll hjärta att rysa till lite av glädje faktiskt för det känns verkligen att den här gruppen älskar musiken de spelar och det gilalr jag när grupper gör. jag hoppas i och för sig att alla grupper/artister gillar den musiken de spelar men ibland tycker jag att det hörs lite extra när en grupp har en extra stor kärlek till vad de gör. Det jag gillar mest är sångarens röst som verkligen har attityd och han låter arg på något härligt vis men vad tänkte de på när de gjorde detta omslag....laserpistol....rymdtema? Varför detta...Men kolla in deras stökiga rock n roll punk nu med en gång i alla fall.

Av Peter Thorsson - 30 juli 2012 16:15

  På loppmarknad kan man göra fynd och det gjorde jag här genom att införskaffa denna skiva som jag en gång hade men sålde för en tia. Deathmetal var ju ganska ungt när denna skiva kom ut på Chickenbrain Records(det som numera heter Startracks Records) och här fick vi höra unga grupper som Entombed, Therion, Tiamat, Unleashed och Dismember och man hör ju en viss utveckling från då i alla fall men det som slår mig är att det många gånger håller riktigt hög klass det mesta på skivan i alla fall. Den fräckaste låttiteln på skivan måste ju Traumatic ha i alla fall....A putrid Reek of mangled Remains.....tuffare än så blir det kanske inte. Sedan ser ju bandet kanske inte så tufft ut, kanske med den tidens mått men nja....Snälla gossar spoelar tuff musik. Men en riktigt bra samling där vi fick ta del av den tidigae deathmetallen i Sverige på ett ypperligt sätt.

Presentation

Här kommer skivor presenteras som inte får plats på min hemsida www.surf.to/skrutt för här kommer det att handla om skivor som jag köpt och inte fått skickat till mig och framförallt skivor som jag tycker måste uppmärksammas och som jag köpt billigt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

Omröstning

Är det här ett bra sätt att få ut okänd musik?
 Ja verkligen, fortsätt med det här!
 Ja men skriv ännu mer om andra skivor också
 Ja, men kanske lite mer fakta om artisten/gruppen
 Nej, jag skiter totalt i detta!
 Nej, ett patetiskt försök att framstå som kunnig i musik!

Skriv i Gästboken!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

RSS


Skapa flashcards