SKRUTT - SKIVORNA SOM BLEV 'ÖVER'

Alla inlägg den 27 oktober 2011

Av Peter Thorsson - 27 oktober 2011 22:00

  En grupp som jag bara hört namnet på men blev lite nyfiken på när jag såg denna på Ginza för en guldpeng och då var jag inte sen att investera i skivan och det ångrar jag inte. De spelar någon typ av rock n roll som är väldigt intensiv på något sätt och jag gillar att soundet är så intensivt för det blir ganska eget på något sätt. Så därför har jag svårigheter med att jämföra gruppen med något annat men skulle jag säga vilka av er som säkert skulle uppskatta detta så skulle det säkert vara sådana männsikor som gillar Blur, Manic Street Preachers, R.E.M , och jag hoppas ni förstår ungefär hur jag tänker där. Kanske inte precis metalmänniskor som kommer att avguda detta men de skulle kanske också uppskatta musiken. Men som sagt, det intensiva soundet gör att man inte får många chanser till att återhämta sig mellan låtarna och det tycker jag är riktigt fräckt.

Indie · Rock
Av Peter Thorsson - 27 oktober 2011 21:45

  Spansk hardcore köpt för en tia på Erikshjälpen i Mölndal. Kan det vara något. Det är alltid kul när man hittar skivor med grupper som man aldrig hört talas om. Här får vi sju låtar hardcore men det är en ganska mörk sådan tycker jag. Ibland går det riktigt fort men lika mycket så låter de musiken bli ganska långsam och tung och det skall de all heder av. Jag tycker det känns intressant och de spanska texterna gör att de blir lite mer mystiskt på något sätt och helt klart är detta en skiva som jag rankar högt för att det är en såpass ovanlig skiva i min samling. Jag älskar att hitta nya grupper inom genren hardcore/punk och tänk hur många det har funnit, finns och kommer att finnas....Låtarna på skivan gör i alla fall mig om inte glad så känner jag att aggrevissiteten som jag hade i min kropp börjar gå ur mig och detta tack vara Versvs.

Av Peter Thorsson - 27 oktober 2011 21:00

  Denna skivan kom ut 1999 och Creatures består ju av Siouxise and Budgie från gruppen Siouxsie and the Banshees. Jag tycker väl egentligen inte att Creatures musik skiljer sig så mycket från Siouxsie and the Banshees utan det är svårt att skilja sig så mycket från varandra när man tänker på att de har samma sångerska och hennes röst är verkligen något som är annorlunda. Eller rättare sagt något extra. Det kanske är lite mer rytmer i Creatures musik men det är inte på något vis så att det är någon slags dansmusik...i alla fall inte den typen som spelas på diskotek eller liknande. De blandar lite lugnare låtar eller rättare sagt lugnare partier med partier som är fyllda av tuffa trummor som Budgie hanterar med bravur. Så är ni inne på gotisk rock och har missat Creatures så kan ni motverka det misstaget och investera i denna skivan för den är värd mer än de tjuog kronorna jag köpte den för.

Goth · Indie · Rock
Av Peter Thorsson - 27 oktober 2011 20:15

  Jag gillade Graham Parker en gång i tiden och hade någon LP med honom men jag gjorde mig av med den när jag kom in i punken och då kunde man ju inte ha några andra skivor. Men det känns ju som om Graham Parker tog en del från punken in till sin musik eller i alla från new wave som var grejen som kom efter punken då. Lite snällare variant av punk alltså. På den här skivan , som jag köpte på Erikshjälpen för en tia, så har två skivor "Another Grey area" och "The real Macaw" samlats och de kom ut 1982 och 1983. Graham låter ganska mycket som Elvis Costello på denna skivan och det tycker jag om för det är lite reggae toner i några av låtarna och då får jag lite Watching the detectives-känsla. En del skulle säkert tycka att detta är menlös pop men jag gillar soundet för här har det blandats mellan klassiska pop och rocktoner som mixats under en lång tid och den då 32-33-årige Graham gör dessa skivor mycket bra.

Pop · Rock

Presentation

Här kommer skivor presenteras som inte får plats på min hemsida www.surf.to/skrutt för här kommer det att handla om skivor som jag köpt och inte fått skickat till mig och framförallt skivor som jag tycker måste uppmärksammas och som jag köpt billigt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Arkiv

Länkar

Omröstning

Är det här ett bra sätt att få ut okänd musik?
 Ja verkligen, fortsätt med det här!
 Ja men skriv ännu mer om andra skivor också
 Ja, men kanske lite mer fakta om artisten/gruppen
 Nej, jag skiter totalt i detta!
 Nej, ett patetiskt försök att framstå som kunnig i musik!

Skriv i Gästboken!

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards